"Als je altijd doet wat je deed, krijg je wat je altijd kreeg"

             

De nieuwste interviews en evenementen
direct in je mailbox?

meld je aan voor de nieuwsbrief

 

inclusiviteit  sociale innovatie  leven lang ontwikkelen  robotisering  digitalisering  circulariteit  energietransitie

In gesprek met Brabants Besten broers Johan en Martijn de Krom over hun visie op sociale innovatie.

Onlangs schreven Brabants Besten Martijn en Johan de Krom geschiedenis met StreetRobotics: de door hen ontwikkelde straatrobot legde de eerste gerobotiseerde straat ter wereld. De Krom B.V. moderniseerde hiermee het straatmakersvak naar het hoogste niveau (autonoom) én maakt het arbo-vriendelijker. Een perfect voorbeeld van sociale innovatie dus. Tijd om met de gebroeders de Krom in gesprek te gaan over hun visie op sociale innovatie.

 

De straatrobot is nu meer nodig dan ooit. Dat hadden jullie tijdens de start in 2014 nog niet kunnen voorzien. Wat is destijds de aanleiding geweest om dit initiatief op te zetten?

Martijn: Ons beroep is het zwaarste beroep van de bouw. In eerste instantie zijn we daarom de ontwikkeling van de straatrobot begonnen om de fysieke belasting te verminderen. We willen het vak niet om zeep helpen, maar de handjes zijn een uitstervend ras aan het worden. Voor het ambachtswerk blijven we mensen nodig hebben, maar het ruggenbreekwerk kunnen we automatiseren.

Johan: Wij waren altijd al actief met het toepassen van door machinebouwers ontwikkelde moderne bestratingstechnieken. In 2014 hebben wij de ontwikkelaar van de sprookjesboom van de Efteling gevraagd of zoiets ook mogelijk zou zijn om stenen mee te leggen. Vervolgens is een student van de TU Eindhoven als afstudeerproject aan de slag gegaan met het uitzoeken van de mogelijkheden. Na groen licht zijn we samen met andere enthousiastelingen gewoon begonnen.

 

Tijdens de lancering van de straatrobot voelde je een gevoel van trots. Niet alleen bij jullie en de medewerkers van De Krom B.V., maar ook bij collegabedrijven. Is dat kenmerkend voor de branche?

Johan: Bij collegabedrijven hoor je wel eens ‘doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Maar tijdens de lancering merkte ik dat ook kritische ondernemers enthousiast waren. Ze zien ook in dat de robot werkt als marketing om de jeugd te enthousiasmeren voor het vak.

Martijn: Maar ook onze medewerkers zijn inderdaad super trots: ‘Kijk eens wat er hier bij ons gebeurt!’ Dat is eigenlijk nog het belangrijkste. Je hebt ambassadeurs nodig binnen je bedrijf. Als medewerkers zich ambassadeur voelen, voelen ze zich meer gewaardeerd. Daarnaast is het belangrijk dat initiatieven zoals de robot breed gedragen worden binnen het bedrijf. Dat krijg je voor elkaar door te luisteren naar de meningen en ideeën van je medewerkers.

 

Als medewerkers zich ambassadeur voelen, voelen ze zich meer gewaardeerd

 

Dat klinkt heel logisch, maar voor veel bedrijven is een succesvolle implementatie van een innovatie niet vanzelfsprekend. Wat zijn jullie succesfactoren om medewerkers te betrekken?

Martijn: Het zit in onze bedrijfscultuur om mensen te stimuleren. Ook al kunnen we niet alle ideeën uitvoeren, we hebben aandacht voor ieder initiatief. Dat maakt dat onze medewerkers ook durven komen. Ze weten dat ze niet tegen een dichte deur aanlopen, maar dat er naar ze geluisterd wordt. Zo had laatst iemand een idee op YouTube voorbij zien komen wat hem geschikt leek. Het is toch hartstikke leuk dat hij in zijn eigen tijd met ons bezig is en probeert bij te dragen aan het bedrijf.

Johan: Wij voetballen iedere dag Champions League en zo moeten we onze medewerkers ook behandelen. Die gedachte zit in het DNA van ons bedrijf. We zijn mensenmensen, dat zijn wij en dat was onze vader ook. Mooi en succesvol straten aanleggen is bijzaak van het goed zijn voor onze mensen en machines. Onze slogan luidt daarom ook: “Wij staan voor onze mensen en voor de toekomst van ons vak, gedreven door vakmanschap en innovatie lopen wij continu voorop, wij maken ons vak weer hip en sexy en dragen ons steentje bij aan een betere wereld.”

Martijn: Om verder te spreken in de voetbalmetaforen: ons bedrijf is een elftal. Johan is Louis van Gaal, ik ben Edgar Davids, de administrator is de keeper, het bedrijfsbureau de verdediging, de uitvoerders zijn het middelveld en de stratenmakers en oppermannen zijn onze spitsen. Bij elke wedstrijd moeten we de juiste mensen op de juiste plaats kunnen zetten. Het is ontzettend belangrijk dat de mensen bij elkaar én bij het bedrijf passen.

Johan: Eén van onze succesfactoren is ook dat iedereen gedreven is om persoonlijk te ontwikkelen en zichzelf uit te dagen. Ons bedrijf kan alleen groeien als onze mensen ook willen groeien. Bij functioneringsgesprekken vragen we daarom altijd: wat wil jij? Sommigen zijn tevreden met wat ze hebben, maar we hebben ook goed door welke mensen intern willen doorgroeien. Daar besteden we veel aandacht aan. Bovendien werken we niet met functies, maar met rollen, taken en verantwoordelijkheden. Dus een calculator die niet graag tekent, hoeft dat niet. Een stratenmaker die niet graag tuinen aanlegt doet dat niet. We laten mensen doen waar ze energie van krijgen.

 

Wij voetballen iedere dag Champions League en zo moeten we onze medewerkers ook behandelen. Mooi en succesvol straten aanleggen is bijzaak van het goed zijn voor onze mensen en machines

 

Er komt veel op jullie af op het gebied van trends en ontwikkelingen in het vakgebied. Hoe zorg je dat mensen mee kunnen groeien in het bedrijf en de aard van het werk?

Johan: Durf te investeren in mensen. We hebben de robot veel intern getest en hebben de mensen tijd gegeven om mee te groeien. Dat heeft zeker leergeld gekost. Maar, dat moet je wel durven betalen.

Martijn: Onze kracht is ook dat wij snel beslissingen durven maken. Johan en ik kijken elkaar aan als we een beslissing nemen, dan is het links of rechts. Geen keuze is namelijk altijd de foute keuze. En na het maken van een keuze betrekken we onze medewerkers altijd vanaf dag één.

Johan: Als we ergens aan beginnen, dan maken we het af. We zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen. Dat is ons van thuis uit geleerd. Succes van innovatie is namelijk ook, je moet erin geloven en ervoor gaan. Als raketten naar mars gaan, waarom zouden wij de steen dan niet automatisch kunnen leggen? We hebben heus wel eens gedacht, gaat dit wel goed komen? Maar houd vol! Je moet het gewoon durven.

 

Succes van innovatie is ook, je moet erin geloven en ervoor gaan. Als raketten naar mars gaan, waarom zouden wij de steen dan niet automatisch kunnen leggen?

 

Een van jullie doelen is het beroep an sich weer allure geven. Hoe pakken jullie dat aan?

Johan: Het onderwijs is in onze branche nog erg conservatief. Jongeren willen op een andere manier studeren, daar willen we graag in meedenken. Daarom leggen we nu een digitale kennisbank aan met daarop instructievideo’s en zijn we bezig met de ontwikkeling van een app. We maken een soort Minecraft spel waarin de jeugd wegen kan aanleggen. Ook ons eigen personeel leiden we zelf op. Op onze website staat de e-learning module ‘Hoe ben ik een goede medewerker bij De Krom B.V.’. Hierin leren nieuwe medewerkers onder andere hoe ze verlof aanvragen, maar brengen we ze ook onze basisregels bij zoals niet fluiten naar een vrouw of de muziek heel hard aan tijdens het werk. Wanneer je hoger dan een zeven scoort, weet je wat de basisregels zijn.

 

Tot slot, hebben jullie een gouden tip voor andere ondernemers?

Martijn: Praat met de medemens!

Johan: Neem eens tijd om goed te kijken naar je processen. Ga eens naast je bedrijf staan, in plaats van altijd in je bedrijf bezig te zijn. Kijk kritisch waar je verbeteringen kan aanbrengen op basis van de huidige stand der techniek. En dan: durf te dromen. Want, als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. 

Afbeeldingen

Succesvol maatschappelijk verantwoord ondernemen
              

brabants besten

interviews

in het nieuws

agenda

podcasts & webinars

publicaties

Betrokken werkgeverschap voor de toekomst
              

inclusiviteit

sociale innovatie

leven lang ontwikkelen

economie van morgen

Neem contact op
en volg ons online 

              

blieftink@brabant.nl

inschrijven nieuwsbrief

Ga naar de Twitter (X) pagina van Innovatief werkgeverschap  Ga naar de LinkedIn pagina van Innovatief werkgeverschap

              

 
Cookie-instellingen